Overeenstemmende logo's van apps verboden?
Lijkt het nieuwe logo van de L1 nieuwsapp te veel lijkt op het logo dat De Limburger gebruikt voor haar eigen nieuwsapp?
Lijkt het nieuwe logo van de L1 nieuwsapp te veel lijkt op het logo dat De Limburger gebruikt voor haar eigen nieuwsapp?
Het merkenrecht biedt bescherming tegen verwarring én tegen aanhaken bij de bekendheid van merken. Wanneer wordt het luxueuze merkimago beschermd?
Mag er geadverteerd worden met duurzaamheid in de reisbranche, en reclame gemaakt worden met de term "Duurzame keuze"?
Games kunnen zijn beschermd door auteurs- en merkrechten. Het gaat dan om de onderliggende software en de naamgeving, waarop intellectueel eigendom rust.
KLM is veroordeeld voor greenwashing. Over een reeks van 15 reclame uitingen wordt geoordeeld dat dit een oneerlijke handelspraktijk oplevert!
Een verpakking kan als merk beschermd worden, dus als verpakkingsmerk. Wat is een verpakkingsmerk? En hoe werkt dat in de praktijk?
Een deelnemer aan een aanbestedingsprocedure klaagt online, via LinkedIn, dat er niet zou zijn gekeken naar Europese regelgeving. Kan de partij die de aanbesteding wint, met succes een verbod op het doen van deze uitingen vorderen?
Onder welke omstandigheden kan de merkhouder doorverkoop van zijn merkartikelen op internet verbieden? En wanneer staat het vrij deze aan te bieden?
Welke juridische eisen zijn er voor prijsreclame? En wat als er een verkeerde prijs wordt vermeld in reclame?
Prada probeert een patroon voor onder meer kleding en textiel te beschermen als merk. In dit geval lukt dat niet. Fashion beschermen...?
Op grond van wetgeving en jurisprudentie is bescherming van ideeën niet zonder meer mogelijk. Wanneer kan dat wel met succes ingeroepen worden?
Het College van Beroep van de Stichting Reclame Code heeft recent een uitspraak gepubliceerd over duurzaamheidsclaims in reclame-uitingen, specifiek over ambities. Het maken van reclame voor duurzaamheidsambities mag, mits dit realistisch is en niet vrijblijvend en ook de consument dit zal onderkennen.